In Afrika en oosterse landen zijn kinderen over het algemeen eerder zindelijk dan kinderen in westerse landen. Dit verschil kan worden toegeschreven aan verschillende culturele praktijken en opvoedingsmethoden die de zindelijkheidstraining bevorderen. Enkele redenen waarom kinderen in deze landen eerder zindelijk zijn, zijn:
 

  1. Culturele verschillen: In veel Afrikaanse en Oosterse culturen is het gebruikelijk om baby's en jonge kinderen dicht bij hun moeders te houden, waardoor de moeder beter in staat is om de signalen van haar baby op te vangen en snel te reageren op hun behoeften.

  2. Natuurlijke zindelijkheidstraining: Ouders in deze landen maken vaak gebruik van methoden die vergelijkbaar zijn met babyzindelijkheidscommunicatie BZC, waarbij ze letten op de signalen van hun baby en hen helpen hun behoeften op een hygiënische manier te doen. Deze methoden zijn vaak gebaseerd op generaties van kennis en ervaring, wat bijdraagt aan hun effectiviteit.

  3. Klimaat: In warmere klimaten, zoals die in veel Afrikaanse en Oosterse landen, dragen baby's vaak minder kleding en lopen ze vaker zonder luier rond. Dit maakt het gemakkelijker voor ouders om de signalen van hun baby te herkennen en snel te reageren, wat zindelijkheidstraining kan versnellen.

  4. Minder afhankelijkheid van luiers: Omdat wegwerpluiers in sommige delen van de wereld duur of moeilijk te verkrijgen zijn, zijn ouders meer gemotiveerd om hun kinderen eerder zindelijk te maken. Dit leidt tot een grotere nadruk op zindelijkheidstraining vanaf jonge leeftijd.

  5. Gemeenschapsgerichte opvoeding: In veel Afrikaanse en Oosterse culturen is het opvoeden van kinderen een gedeelde verantwoordelijkheid. Kinderen worden vaak omringd door meerdere volwassenen en oudere kinderen die hen helpen bij het leerproces van zindelijkheidstraining.

Het is belangrijk op te merken dat deze factoren niet voor alle Afrikaanse en Oosterse landen gelden en er zijn natuurlijk individuele en regionale verschillen. Desondanks kunnen we veel leren van de zindelijkheidstraining in deze culturen en de methoden die ze gebruiken om kinderen eerder zindelijk te maken.
 

Op welke leeftijd zijn kinderen gemiddeld zindelijk over de gehele wereld?

De gemiddelde leeftijd waarop kinderen zindelijk worden, varieert sterk per land en cultuur. Over de hele wereld ligt de leeftijd waarop kinderen overdag zindelijk zijn meestal tussen de 12 maanden en 4 jaar. Nachtelijke zindelijkheid kan wat langer duren, met kinderen die tussen de 3 en 6 jaar volledig zindelijk zijn.

In westerse landen, zoals de Verenigde Staten en Europa, zijn kinderen vaak later zindelijk, met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 2,5 tot 3 jaar voor overdag zindelijkheid en 3 tot 4 jaar voor nachtelijke zindelijkheid. In sommige gevallen kan dit zelfs later zijn, afhankelijk van individuele verschillen en opvoedingspraktijken.In de westerse wereld zijn kinderen op latere leeftijd zindelijk

Aan de andere kant zijn kinderen in sommige niet-westerse landen, zoals Afrika en Azië, vaak eerder zindelijk, soms al vanaf 12 tot 18 maanden. Dit komt door de eerder genoemde culturele praktijken en opvoedingsmethoden die vroege zindelijkheidstraining bevorderen.

Het is belangrijk te benadrukken dat elk kind uniek is en zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. De leeftijd waarop een kind zindelijk wordt, is afhankelijk van vele factoren, waaronder fysieke en emotionele rijpheid, opvoedingspraktijken en omgevingsfactoren. Het is essentieel om geduldig te zijn en je kind te ondersteunen tijdens het zindelijkheidsproces, ongeacht de leeftijd waarop ze zindelijk worden.
 

Splitbroekjes: Een unieke benadering van zindelijkheid in China

In China wordt zindelijkheidstraining heel anders benaderd dan in de westerse wereld. Hier wordt namelijk gebruik gemaakt van een uniek kledingstuk, namelijk de 'splitbroekjes' of ook wel 'open kruis broeken' genoemd. Deze broeken hebben een slim ontworpen opening in het kruisgebied, waardoor kinderen hun behoefte kunnen doen zonder dat de broek uit hoeft.

Dit lijkt misschien vreemd voor mensen die gewend zijn aan de westerse benadering van zindelijkheidstraining, maar in China is het heel gewoon en wordt het al generaties lang gebruikt. Het gebruik van splitbroekjes draagt bij aan een andere kijk op zindelijkheidstraining - eentje die minder afhankelijk is van luiers.

Het idee achter deze broeken is simpel. De opening in het kruisgebied stelt een kind in staat om gemakkelijk te plassen of te poepen wanneer het daar behoefte aan heeft. Dit betekent dat het kind op een natuurlijke manier de behoefte aanleert om zichzelf te ontlasten, in plaats van te moeten wachten op een luierwisseling.

De kinderen in China worden vaak door hun ouders of verzorgers gemonitord voor signalen dat ze hun behoefte moeten doen - zoals grimassen, trappelen of onrustig worden. Als dergelijke signalen worden opgemerkt, wordt het kind boven een toilet of geschikte plek gehouden om zich te ontlasten.

Het voordeel van deze methode is dat kinderen van jongs af aan bekend raken met het gevoel van een volle blaas of darmen en leren om dit ongemak op te lossen door naar het toilet te gaan. Op deze manier leren ze in feite de signalen van hun lichaam te herkennen, waardoor ze mogelijk eerder zindelijk kunnen worden.

Dit verschilt aanzienlijk van de aanpak in veel westerse landen, waar kinderen vaak luiers dragen tot ze oud genoeg zijn om de fysieke en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor zindelijkheidstraining. Hoewel de open kruis broek methode misschien niet voor iedereen werkt of aantrekkelijk is, biedt het zeker een interessant perspectief op de variatie in zindelijkheidstraining wereldwijd.

      03-05-2023 13:54